تحلیل و طبقه بندی شرح و نقدهای نوشته شده بر اشعار سهراب سپهری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حسین مولادوست خیره مسجدی
- استاد راهنما منیره احمدسلطانی اسدالله کفافی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در این پژوهش با استفاده از منابع کتاب خانه ای و اینترنتی به تحلیل و طبقه بندی مقالات و کتابها بر اساس توزیع زمانی ، رویکردهای نقد ادبی ، رویکرد به هشت کتاب، وجود یا عدم وجود رویکرد ، رویکرد موضوعی ، تقسیم موضوعی بر سه محور زبان ، ادبیت و محتوا ، منابع و مآخذ ( فقط مقاله ) و تفکیک رویکرد در زمینه ی شرح ، نقد ، ترجمه و نقاشی ( فقط کتابها ) پرداخته شده است . بر اساس نتایج بدست آمده بیشترین تعداد مقاله در دوره ی اوّل(سال 1332تا1376) بین سالهای 1367 تا 1376 و در دوره ی دوم(سال 1377تا1389) بین سالهای 1383 تا 1386 نوشته شده است و بیشترین تعداد رویکردهای نقد ادبی در دو دوره، متعلق به نقد فنی ، قیاسی و کاربردی است . در زمینه ی موضوعی ، در دوره ی اول عرفان ، فلسفه ی شرق و طبیعت گرایی و در دوره ی دوم طبیعت گرایی ، عرفان و نوع نگاه در صدر ایستاده اند و همچنین در دو دوره به جنبه ی محتوایی آثار سپهری بیشتر پرداخته شده است . در رویکرد به هشت کتاب نیز در دو دوره، صدای پای آب و حجم سبز بالاترین آمار را به خود اختصاص داده اند. در زمینه های فرعی نیز می توان گفت مقاله های دارای رویکرد به مراتب بیشتر از مقاله های بدون رویکرد بوده اند ، اما در زمینه ی منابع یا مآخذ مقاله ها، تفاوت آشکاری بین مقاله های دارای منبع و بدون منبع مشاهده نمی شود. بیشترین تعداد کتاب نیز بین سالهای 1379 تا 1388 با 82 عنوان نوشته شده است . بیشترین تعداد رویکرد نقد ادبی نیز به نقد فنی ، کاربردی و محتوایی متعلق است . فلسفه ی نگاه تازه ، تحلیل اشعار ، صور خیال و صنایع بدیهی موضوعاتی هستند که در کتابها بیشتر به آنها پرداخته شده اند و نیز به جنبه ی محتوایی آثار سپهری بهای بیشتری داده شده است و همچنین صدای پای آب ، مسافر و حجم سبز بیشترین رویکرد را در اشعار سپهری دارا می باشند. در زمینه های فرعی نیز می توان گفت تعداد کتابهایی که به نقد پرداخته، بیشتر است و کتابهای دارای رویکرد در مرتبه ای بالاتر از کتابهای بدون رویکرد قرار دارد .
منابع مشابه
کودکانهها در اشعار سهراب سپهری
در این نوشتار، فرضیة قیصر امینپور دربارة بازگشت شعرا به کودکی در اشعار سهراب سپهری، از شاعران بزرگ معاصر، به بوتة آزمایش گذاشته میشود. امینپور در شعر و کودکی با استناد به برخی نقطهنظرهای «ژان پیاژه»، روانشناس معروف سوئیسی، در اثبات این مطلب میکوشد که شعر نوعی بازگشت به کودکی است. او در کتابش، پس از بیان و توضیح مراحل تحول شناخت کودک از دیدگاه پیاژه و شرح ویژگیهای عمدة تفکر و رفتار کودک، ...
متن کاملحرکت درفاصله در اشعار سهراب سپهری
مفهوم "فاصله" در شعرهای سهراب سپهری چیست؟در کند و کاودر پی این مفهوم، بدون نگاه به قصد سهراب، شعرها خود سخن میگویند. در این واکاوی،گوینده درون شعردر یک فرآیند در حرکت به یک فراسو نخست از تقابلها رها شده و دنیای تاریکی را میبیند:از درون دنیای تاریکی چیزی زایش پیدا میکند. این دنیای زایش از تقابل رسته در درون خود به زایش میرسد و ناشناخته ای از درون آن میروید. این زایش در پی خالی کردن گو...
متن کاملکارکرد اسطورهها در اشعار سهراب سپهری
مطالعه و بررسی اسطورهها یکی از راههای شناخت فرهنگ، اندیشه، باورها و اعتقادات، و تاریخ تمدن ملّتها است؛ علاوه بر این، این بررسیها دسترسی به ریشة برخی از آداب و الگوهایی را که هنوز در زندگی بشر کارکرد دارند، امکانپذیر میسازد. برخی از نویسندگان و شاعران در دورۀ معاصر نیز اسطورهها را به منظور القای پیام، دستمایۀ کار خود قرار دادهاند؛ چراکه این کار موجبِ نفوذ، غنا و هویت اثر خواهدگشت. در این ...
متن کاملجایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری
سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید " صدای پر بلدرچین را،رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی" را می شناسد و خوب می داند "ریواس کجا می روید، کبک کی می خواند، باز کی می میرد" در سراسر مجمو...
متن کاملویژگی های مشترک اشعار والت و یتمن و سهراب سپهری
والت ویتمن و سهراب سپهری از نظر نوآوری و ایجاد سبک ویژه‘رهایی از قید و بند وزن و ردیف و قافیه و بکارگیری کلام آهنگین و خلق زبان شعری ویژه‘نکات مشترک فراوانی دارند. هردوشاعر از جریان سیال ذهن تبعیت می کنند و با هم نهشتی تصاویر و مفاهیم نه تنها شاعران تصویرگرا و امپرسیونیست محسوب می شوند بلکه با این شیوه آنچه که درما فی الضمیر دارند بیان می کنند. وجود انرژی و حرکت و تغییر سریع صحنه ها در اشعارشان...
متن کاملتحلیل معنایی اشعار سهراب سپهری
در این پایان نامه افکار و اندیشه ها، جهان بینی ، نمادگرایی، طبیعت ستایی، عرفان، آرمان گرایی، اساطیر و رمزگرایی در هشت کتاب سپهری بررسی شده است. سپهری شاعری بینش مند با نظام فکری مشخص است که تا حدودی صبغه ی فلسفی و عرفانی دارد. او گویی در زمین نیست و در افق های دورتری سیر می کند و اگر هم در زمین باشد در زمینی است که همه کس به آنجا راه ندارد. عرفانی که در هشت کتاب وی مطرح است عرفان نوین است که تل...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023